Om die vraag te beantwoorden, moet je weten wat Google belangrijk vindt aan jouw website.
En om daarachter te komen, kijk je simpelweg naar waarmee Google het meeste geld verdient…
Veruit de grootste inkomstenbron van Google is hun advertentieverkoop. Google verdient per jaar zo’n 160 miljard euro aan bedrijven die adverteren via Google. Bedrijven die maar al te graag meer klanten willen bereiken.
Deze klanten beginnen vaak hun zoektocht op Google. Alles draait dus om de klanten van de bedrijven die adverteren. Google noemt dit zelf hun ‘gebruikers’.
Deze groep gebruikers is natuurlijk heel uiteenlopend, maar ze hebben allemaal wel één ding gemeen: Ze willen zo snel mogelijk de juiste informatie vinden.
Als Google dit blijft faciliteren, blijven de gebruikers tevreden. Daardoor blijven bedrijven adverteren en komt er genoeg geld in het laatje voor de aandeelhouders.
Door een uitgebreid algoritme met honderden factoren, die elke week veranderen en voor niemand 100% inzichtelijk zijn, regelt Google volledig automatisch zijn ranking. Wat betekent dat concreet?
Een kort en simpel antwoord:
Als SEO specialist moet ik me houden aan de veranderende ‘regels’ van Google. En ik moet m’n best doen om Google gebruikers op jouw website zo snel en volledig mogelijk te helpen in hun zoektocht naar de juiste informatie.
Hoe beter ik Google kan geven waar gebruikers naar zoeken, hoe meer mensen de zoekmachine gaan gebruiken en hoe meer geld er voor Google in het laatje komt.
Het tijdperk van het verwerken van alleen zoekwoorden is dus voorbij. Google wordt door intelligente systemen steeds slimmer. En ik blijf de ontwikkelingen op de voet volgen.